Paragrafen

B. Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Op basis van de geïnventariseerde restrisico’s hebben wij in onderstaande tabel een inschatting gemaakt van de mogelijke financiële gevolgen indien deze risico’s zich in begrotingsjaar 2026 en de drie daarop volgende jaren feitelijk voordoen.

Onderdeel

Risico

Financieel gevolg in €

Sociaal Domein

Toenemende financiële druk

5.000.000

Gemeentefonds

Onzekerheid ten aanzien van lange termijn uitkeringen uit het gemeentefonds.

2.500.000

Invoering omgevingswet en Wkb

Mogelijke nadeelcompensatie en schadeclaims.

250.000

Schadeclaim(s)

Het risico dat openstaande schadeclaims leiden tot onverwachte financiële lasten, juridische complicaties en reputatieschade voor de gemeente.

410.000

Verbonden partijen

Hogere bijdragen aan verbonden partijen door nieuw beleid, beleidswijzigingen of doorbelasting van hoger dan verwachte kosten door inflatie.

2.000.000

Informatiebeveiliging / bedrijfscontinuïteit

Het risico bestaat dat cyberaanvallen de gemeentelijke dienstverlening ernstig verstoren, wat kan leiden tot uitval van systemen, verlies van gegevens en maatschappelijke ontwrichting.

3.500.000

Capaciteit uitvoering werkzaamheden

Onderuitputting van middelen.

pm

Projectrisico’s Campus Terneuzen/ Integraal huisvestingsplan onderwijsvoorzieningen

Risico’s die we niet voorzien en de standaard voorziening van 10%  in het projectbudget overschrijden.

1

Netcongestie

Vertraging in ontwikkeling van projecten en betrouwbare energielevering. Invloed op klimaatdoelstellingen.

250.000

PFAS vervuiling

Het risico bestaat dat onbekende PFAS-vervuiling leidt tot vertraging of stillegging van projecten, onverwachte saneringskosten en juridische aansprakelijkheid, doordat de gemeente haar zorgplicht mogelijk niet kan nakomen.

2.500.000

Vergeleken met de begroting van 2025 en de jaarrekening 2024 nemen we een aantal risico’s niet meer op.

Oplopende rente/inflatie:
We ramen de inflatie reëel op basis van cijfers CPB. Deze gebruiken we ook in onze meerjarenbegroting en passen deze tussentijds aan indien nodig. Met deze beheersmaatregel minimaliseren wij het restrisico van oplopende rente en inflatie. Om die reden nemen we dit risico niet langer op in de paragraaf risico's en weerstandsvermogen.

Risico's voortvloeiend uit mandaat havenmeester:
Om de risico’s te beperken is extern juridisch advies ingewonnen. De aanbevelingen vertaalden we in het besluit 'mandaat, volmacht en machtiging Havenmeester NSP 2025'. Dit besluit en het 'aanwijzingsbesluit havenmeester' lieten wij beoordelen door een externe jurist. Deze oordeelde dat er geen restrisico's volgen uit het mandaat aan de havenmeester. Om die reden nemen wij dit risico niet langer op in de paragraaf risico's en weerstandsvermogen.

Deze pagina is gebouwd op 11/18/2025 09:20:07 met de export van 11/18/2025 08:27:02