Op basis van de geïnventariseerde restrisico’s hebben wij in onderstaande tabel een inschatting gemaakt van de mogelijke financiële gevolgen indien deze risico’s zich in begrotingsjaar 2026 en de drie daarop volgende jaren feitelijk voordoen.
Onderdeel | Risico | Financieel gevolg in € |
|---|---|---|
Sociaal Domein | Toenemende financiële druk | 5.000.000 |
Gemeentefonds | Onzekerheid ten aanzien van lange termijn uitkeringen uit het gemeentefonds. | 2.500.000 |
Invoering omgevingswet en Wkb | Mogelijke nadeelcompensatie en schadeclaims. | 250.000 |
Schadeclaim(s) | Het risico dat openstaande schadeclaims leiden tot onverwachte financiële lasten, juridische complicaties en reputatieschade voor de gemeente. | 410.000 |
Verbonden partijen | Hogere bijdragen aan verbonden partijen door nieuw beleid, beleidswijzigingen of doorbelasting van hoger dan verwachte kosten door inflatie. | 2.000.000 |
Informatiebeveiliging / bedrijfscontinuïteit | Het risico bestaat dat cyberaanvallen de gemeentelijke dienstverlening ernstig verstoren, wat kan leiden tot uitval van systemen, verlies van gegevens en maatschappelijke ontwrichting. | 3.500.000 |
Capaciteit uitvoering werkzaamheden | Onderuitputting van middelen. | pm |
Projectrisico’s Campus Terneuzen/ Integraal huisvestingsplan onderwijsvoorzieningen | Risico’s die we niet voorzien en de standaard voorziening van 10% in het projectbudget overschrijden. | 1 |
Netcongestie | Vertraging in ontwikkeling van projecten en betrouwbare energielevering. Invloed op klimaatdoelstellingen. | 250.000 |
PFAS vervuiling | Het risico bestaat dat onbekende PFAS-vervuiling leidt tot vertraging of stillegging van projecten, onverwachte saneringskosten en juridische aansprakelijkheid, doordat de gemeente haar zorgplicht mogelijk niet kan nakomen. | 2.500.000 |
Vergeleken met de begroting van 2025 en de jaarrekening 2024 nemen we een aantal risico’s niet meer op.
Oplopende rente/inflatie:
We ramen de inflatie reëel op basis van cijfers CPB. Deze gebruiken we ook in onze meerjarenbegroting en passen deze tussentijds aan indien nodig. Met deze beheersmaatregel minimaliseren wij het restrisico van oplopende rente en inflatie. Om die reden nemen we dit risico niet langer op in de paragraaf risico's en weerstandsvermogen.
Risico's voortvloeiend uit mandaat havenmeester:
Om de risico’s te beperken is extern juridisch advies ingewonnen. De aanbevelingen vertaalden we in het besluit 'mandaat, volmacht en machtiging Havenmeester NSP 2025'. Dit besluit en het 'aanwijzingsbesluit havenmeester' lieten wij beoordelen door een externe jurist. Deze oordeelde dat er geen restrisico's volgen uit het mandaat aan de havenmeester. Om die reden nemen wij dit risico niet langer op in de paragraaf risico's en weerstandsvermogen.
