Paragrafen

E. Bedrijfsvoering

Inleiding
In deze paragraaf behandelen wij een aantal zaken die van belang zijn voor de bedrijfsvoering in het begrotingsjaar.

Doorlopende doelen en prestaties
Doorlopende taken worden veelal uitgevoerd ten dienste van het bestuur en de interne organisatie. Hieronder vallen bijvoorbeeld financiën, personeel en organisatie, inkoop, communicatie, juridische zaken, informatievoorziening, automatisering, informatiebeveiliging en privacy. Ook behoort de ondersteuning van het bestuur tot de bedrijfsvoering.  

Personeel
De huidige cao Gemeenten geldt van 1 april 2025 tot en met 31 maart 2027. Het gemiddelde loon in deze cao stijgt met 3,75% per jaar. De loonsverhogingen zijn verdeeld over vijf momenten. Lagere salarissen stijgen meer dan hogere: in 24 maanden krijgen hogere salarissen ongeveer 7% erbij en lagere salarissen tot 8,5%. Vanaf 1 januari 2026 krijgen medewerkers minimaal € 16 per uur.
De salariskosten bestaan uit lonen en sociale premies. In de begroting 2026 is gerekend met een toename van de salariskosten van 1,2% ten opzichte van de begroting van 2025. Dit is voldoende aangezien er voor de begroting van 2025 rekening was gehouden met een hogere indexatie dan daadwerkelijk nodig blijkt.

Interne beheersing
In 2026 ontwikkelen we onze visie op interne beheersing door. We verdiepen de drie pijlers: verbijzonderde interne controle, aanpak risicomanagement en onze verbetercultuur. We halen het maximale uit de onderlinge verbanden die er tussen deze pijlers zijn. Op deze manier werken we continu aan onze rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid.

Informatiebeveiliging en privacy
In 2025 is de Cyberbeveiligingswet in werking getreden. Deze wet beoogt het  beveiligingsniveau en de digitale cyberweerbaarheid van de gemeente te versterken. In de praktijk betekent dit dat wij aan de hand van de vernieuwde Baseline Informatiebeveiliging voor de Overheid moeten zorgen dat onze basisbeveiliging op orde is. Verscherpt Toezicht zal voor het eerst in 2026 plaatsvinden. Grote beveiligingsincidenten moeten wij melden bij een aangewezen autoriteit. Bestuurders moeten op de hoogte te zijn van de nieuwe wetgeving en toezicht houden op de naleving ervan.
In 2026 blijft de gemeente voldoen aan de eisen van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en de Wet politiegegevens (Wpg). We zorgen voor een veilige, transparante en rechtmatige verwerking van persoonsgegevens en politiegegevens. Dit realiseren we door:
•   Medewerkers bewust te maken van hun privacyverantwoordelijkheden;
•   Data Protection Impact Assessments (DPIA’s) uit te voeren bij verwerkingen met verhoogd risico;
•   Het verwerkingsregister actueel te houden;
•   Verwerkersovereenkomsten te sluiten met externe partijen;
•   En datalekken tijdig te melden en af te handelen.
Door middel van periodieke controles en privacy-audits blijven we onze processen verbeteren en borgen we dat privacy structureel is ingebed in onze organisatie.

Rekenkamer
De rekenkamercommissie voert jaarlijks onderzoek uit aan de hand van een onderzoeksprogramma. Ook in 2026 rapporteert de rekenkamercommissie haar aanbevelingen aan de raad.

Deze pagina is gebouwd op 11/18/2025 09:20:07 met de export van 11/18/2025 08:27:02