Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen
Openbaar Lichaam Afvalinzameling Zeeland (OLAZ)
Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ)

Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Kapelle
1 januari 1999
Doel en openbaar belang
Behartiging van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers op het gebied van afvalstoffenverwijdering.
Deelnemers
Alle dertien Zeeuwse gemeenten.
Bestuurlijk belang
Algemeen Bestuur
Plaatsvervangend lid
Dagelijks bestuur
Wethouder J. Vervaet
Wethouder L. van de Voorde
Wethouder J. Vervaet
Ontwikkelingen
Eind 2022 vond besluitvorming plaats in de gemeenteraad over de regionalisering van milieustraten in Zeeland. Toen werd besloten de regionale spreiding en uitwerking hiervan verder te onderzoeken. Dit onderzoek loopt nog. Per regio komen er circulaire ambachtscentra. De opening van het eerste centrum staat gepland voor 2028 te Goes. Voor realisatie van een ambachtscentrum in Terneuzen is nog geen planning bekend.
Risico's
De in de voorschottarieven opgenomen indexering voor de verwerking van afvalstromen is gebaseerd op een aanname. De voorschottarieven voor de milieustraten zijn ook gebaseerd op een aanname. De definitieve indexering kan hoger uitvallen als huishoudens meer afval aanbieden. Of als er op de milieustraten meer afval aangeboden wordt dan geraamd. Daarnaast kunnen verwerkingstarieven van afvalstromen stijgen of dalen afhankelijk van mondiale marktomstandigheden.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2024
€ 1.653.000
€ 10.783.000
€ 129.846
Financieel belang
Begroting 2026
€ 3.959.957
- Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD)
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zeeland (GGD)

Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Goes
5 december 1989
Doel en openbaar belang
Behartiging van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers op het gebied van de:
- Wet publieke gezondheid
- Wet veiligheidsregio’s
- Wet op de lijkbezorging
- Jeugdwet
- Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
- Wet kinderopvang
Deelnemers
Alle dertien Zeeuwse gemeenten.
Bestuurlijk belang
Algemeen Bestuur
Plaatsvervangend lid
Dagelijks bestuur
Wethouder S.G.P. Suij (voorzitter)
Wethouder J. de Buck
Wethouder S.G.P. Suij (voorzitter)
Ontwikkelingen
De GGD treft voorbereidingen voor een fusie met de VRZ. Dit betekent dat de GGD wil samengaan met de VRZ binnen één gemeenschappelijke regeling.
Risico's
De fusie met de VRZ en het ontvlechten van IJZ brengt kosten met zich mee. Deze kosten hebben we nog niet scherp in beeld, dus dit is een risico.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2024
€ 6.515.882
€ 32.018.125
€ 1.202.129
Financieel belang
Begroting 2026
€ 3.602.092
- Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Zeeland (VRZ)
Veiligheidsregio Zeeland (VRZ)

Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Middelburg
1 juli 2006
Doel en openbaar belang
Behartiging van de belangen van de deelnemende gemeenten op de volgende gebieden:
- brandweerzorg
- rampenbestrijding en crisisbeheersing
- geneeskundige hulpverlening
Deelnemers
Alle dertien Zeeuwse gemeenten.
Bestuurlijk belang
Algemeen Bestuur
Plaatsvervangend lid
Dagelijks bestuur
Burgemeester H.J.A. van Merrienboer (voorzitter)
Burgemeester H.J.A. van Merrienboer (voorzitter)
Ontwikkelingen
Veiligheidsregio Zeeland geeft in 2026 invulling aan de twee strategische programma's uit het meerjarenbeleidsplan:
* toekomstige brandweerzorg;
* voorbereide crisisorganisatie.
De VRZ treft voorbereidingen voor een fusie met de GGD. Dit betekent dat de VRZ wil samengaan met de GGD binnen één gemeenschappelijke regeling.Risico's
De financiële situatie voor de Veiligheidsregio Zeeland staat onder druk. De meerjarenraming laat onder meer fors oplopende kapitaallasten zien, wat leidt tot een verhoging van de gevraagde gemeentelijke bijdrage. De fusie met de GGD brengt kosten met zich mee. Deze kosten hebben we nog niet scherp in beeld, dus dit is een risico.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2024
€ 1.718.000
€ 28.230.000
€ 686.511
Financieel belang
Begroting 2026
€ 4.670.942
- Gemeenschappelijke regelingen
Arbeidsintegratiebedrijf Dethon
Arbeidsintegratiebedrijf Dethon

Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Terneuzen
1 januari 1972
Doel en openbaar belang
Uitvoering namens de gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen van de Wet sociale werkvoorziening die met ingang van 1 januari 2015 is vervallen.
Visie (van Dethon)
Samen met de gemeenten ontwikkelt Dethon talenten die passen in een inclusieve lokale arbeidsmarkt.Missie (van Dethon)
Dethon is het sociaal ontwikkelbedrijf van Zeeuws-Vlaanderen. Dethon begeleidt mensen bij het ontwikkelen van hun talenten en ondersteunt hen bij het werken naar vermogen. Dit doet Dethon samen met overheden, opdrachtgevers en maatschappelijke partners.Deelnemers
De gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen.
Bestuurlijk belang
Algemeen Bestuur
Plaatsvervangend lid
Dagelijks bestuur
Wethouder J. Vervaet
Raadslid J.J.M. Verdurmen
Raadslid A.G. VlaanderRaadslid P. van Valderen
Wethouder J. Vervaet
Ontwikkelingen
We geven uitvoering aan het nieuwe koersplan.
Risico's
Er zijn zorgen over het financiële meerjarenperspectief. Dethon werkt aan het opstellen van een begroting die voldoet aan de indeling conform de product-markt combinaties. We hebben op dit moment niet voldoende inzicht in de financiën van de verschillende beleidsdisciplines. Daarnaast is voortdurend aandacht voor budgetbewaking een belangrijk uitgangspunt.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2024
€ 1.486.733
€ 12.841.016
€ - 725.554
Financieel belang
Begroting 2026
€ 9.340.272
- Gemeenschappelijke regelingen
Samenwerkingsverband Collectief Vervoer Zeeuws-Vlaanderen (CVV)
Samenwerkingsverband Collectief Vervoer Zeeuws-Vlaanderen (CVV)

Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Terneuzen
1 april 2000
Doel en openbaar belang
De gemeenschappelijke regeling kent drie taken:
- Leerlingenvervoer;
- Wmo-vervoer;
- Jeugdhulpvervoer
De wettelijke basis voor het leerlingenvervoer ligt in de Wet primair onderwijs, Wet voortgezet onderwijs en de Wet expertisecentra. De wetten zijn vertaald in lokale verordeningen.
Een belangrijk deel van het takenpakket is gebaseerd op de keuze die de gemeenteraad maakte voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Het collectief Wmo-vervoer is een algemene voorziening, toegankelijk voor personen met functiebeperkingen die niet aan het openbaar vervoer kunnen deelnemen.
Daarnaast vult de gemeenschappelijke regeling op verzoek van de openbaar vervoersautoriteit (de Provincie Zeeland) een aanvullend aanbod in voor het openbaar vervoer: de Haltetaxi.Deelnemers
De gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen.
Bestuurlijk belang
Algemeen Bestuur
Plaatsvervangend lid
Dagelijks bestuur
Wethouder J. de Buck
Raadslid M.I.R. Hemelsoet- de Jaeger
Raadslid J.C. HessingWethouder S.G.P. Suij
Vacature raadslidWethouder J. de Buck
Ontwikkelingen
De omvorming van het CVV naar de gemeenschappelijke regeling Publiek Vervoer Zeeland zal naar verwachting per 1-1-2026 afgerond zijn. In deze nieuwe gemeenschappelijke regeling zullen alle Zeeuwse gemeenten en de Provincie Zeeland deelnemen. Vanaf dat moment zullen de bedragen voor zowel Wmo als het vraagafhankelijk jeugdhulpvervoer gefixeerd worden. Dit geldt ook voor de centralekosten.
Vooruitlopend op de nieuwe GR startten we met de uitrol van flexvervoer. Dit is een flexibel vervoerssysteem op aanvraag, waarbij je een taxi of busje met chauffeur kunt boeken om je van een hub (opstappunt) naar een andere hub of een specifieke locatie buiten de bebouwde kom te brengen, en vice versa. De Provincie Zeeland financiert de flex en brengt deze onder in de GR Publiek Vervoer Zeeland. We integreren het flexvervoer in het doelgroepenvervoer zodat op lange termijn ook een efficiency voordeel wordt bereikt.
Met de nieuwe aanbesteding voor het CVV zijn de nieuwe vervoerscontracten ingegaan. Dit betekent een hoger tarief. Hier is rekening mee gehouden in de begroting.
Risico's
De ontwikkelingen van omvorming van het CVV naar de gemeenschappelijke regeling Publiek Vervoer zijn nog in volle gang. Een risico is dat de GR niet ingaat per 1-1-2026 en moet worden teruggevallen op de bestaande GR van het CVV. Verder is een risico aanwezig dat de gefixeerde bedragen niet toereikend zijn om de kosten van het doelgroepenvervoer en flexvervoer te dekken. Over mogelijke tekorten moeten nog bestuurlijke afspraken gemaakt worden.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2024
€ 0
€ 626.121
€ 0
Financieel belang
Begroting 2026
€ 3.553.394
- Gemeenschappelijke regelingen
Belastingsamenwerking Sabewa Zeeland
Belastingsamenwerking SaBeWa Zeeland

Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Terneuzen
1 oktober 2012
Doel en openbaar belang
Uitvoeringsorganisatie SaBeWa Zeeland:
- verzorgt de heffing en invordering van waterschap belastingen en gemeentelijke belastingen;
- behandelt bezwaar- en beroepschriften tegen de belastingaanslagen en kwijtscheldingsverzoeken;
- voert werkzaamheden uit in het kader van de Wet waardering onroerende zaken (wet WOZ).
Deelnemers
De gemeenten Borsele, Goes, Hulst, Kapelle, Reimerswaal, Sluis, Terneuzen, Tholen en het Waterschap Scheldestromen.
Bestuurlijk belang
Algemeen Bestuur
Plaatsvervangend lid
Dagelijks bestuur
Wethouder drs. F.O. van Hulle
Wethouder S.G.P. Suij
Wethouder drs. F.O. van Hulle
Ontwikkelingen
SaBeWa Zeeland wil een betrouwbaar, dienstverlenend en efficiënt verlengstuk zijn van haar deelnemers. Het visiedocument 2023-2027 is hierbij leidend. Na de eerste fase van 'de basis op orde', startte in 2025 fase 2 ‘next level’. Om het volgende niveau te bereiken legt SaBeWa Zeeland in 2025 en 2026 de focus op het verhogen van de kwaliteit, het slimmer werken en verbreden en verdiepen van kennis. Het streven is om in 2027 de vier sterren waardering te behalen bij de Waarderingskamer.
Risico's
Een bijdrage bij een eventueel exploitatietekort. Er zijn geen andere risico's dan wanneer wij deze taken zelfstandig zouden uitvoeren.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2024
€ 2.884.127
€ 17.877.939
€ 242.751
Financieel belang
Begroting 2026
€ 1.142.481
- Gemeenschappelijke regelingen
Regionale uitvoeringsdienst Zeeland (RUD)
Regionale UitvoeringsDienst Zeeland (RUD)

Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Terneuzen
1 januari 2013
Doel en openbaar belang
De RUD Zeeland verzorgt voor de deelnemers de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving op het gebied van milieu, bodem en natuur. In samenwerking met de Zeeuwse gemeenten en de provincie Zeeland werkt de RUD Zeeland aan een schoon en veilig Zeeland.
Deelnemers
Alle gemeenten in Zeeland en Provincie Zeeland.
Bestuurlijk belang
Algemeen Bestuur
Plaatsvervangend lid
Dagelijks bestuur
Wethouder L. van de Voorde
Wethouder J. Vervaet
Ontwikkelingen
Op 1 april 2026 moet de realisatie van een robuuste RUD een feit zijn. De verhuizing naar Middelburg en de overdacht van PIOFAC-taken vragen ook veel tijd en aandacht. De resultaten van het onderzoek naar de herijking van de financieringssystematiek (P*Q) worden bekend.
Risico's
De RUD begroot de omvang van de werkzaamheden met de P*Q systematiek. De inschatting ervan kan anders zijn dan de werkelijk uitgevoerde werkzaamheden. Er vindt dan een afrekening plaats op basis van de jaarrekening van dat jaar. De robuuste RUD kan gevolgen hebben voor de begroting 2026. Dit kan doorwerken in de deelnemersbijdragen en de verdeling daarvan. De totale deelnemersbijdrage blijft gelijk.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2024
€ 110.000
€ 7.783.000
€-/- 661.026
Financieel belang
Begroting 2026
€ 2.221.700
Vennootschappen en cooperaties
- Vennootschappen en cooperaties
Aandelenbezit N.V. BNG Bank
Bank Nederlandse Gemeenten N.V. (BNG)

Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Den Haag
31 december 1970
Doel en openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de inwoner. Hiermee is de bank belangrijk voor de publieke taak. De kerntaak is om tegen lage tarieven krediet te verstrekken aan of onder garantie van Nederlandse overheden. De gemeente neemt deel in het maatschappelijk kapitaal van de N.V. BNG Bank.
Deelnemers
De Staat is houder van de helft van de aandelen. De andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Bestuurlijk belang
Algemene Vergadering van Aandeelhouders
Wethouder drs. F.O. van Hulle
Ontwikkelingen
De BNG Bank is onze huisbankier. Er zijn geen ontwikkelingen te melden. Onze bestaande financieringsovereenkomst met de BNG Bank verlengden we per 1 januari 2019 voor onbepaalde tijd. Met onze huisbankier hebben we een financieringsovereenkomst afgesloten met een variabele basisrente. Het ziet er niet naar uit dat onze relatie met de BNG Bank verandert.
Risico's
De BNG Bank heeft een triple-A rating. Er is dus nauwelijks sprake van lopende risico's uit de deelneming aan deze verbonden partij. De BNG Bank is een van de meest kredietwaardige banken ter wereld. Ratingbureaus Fitch, Moody's en Standard & Poors waarderen BNG Bank opnieuw op het hoogste ratingniveau. Daarmee behoort BNG Bank tot de veiligste banken ter wereld.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2024
4.777.000.000
123.164.000.000
294.000.000
Financieel belang
De gemeente is aandeelhouder en beschikt over 45.474 aandelen. Hierop vindt jaarlijks een dividenduitkering plaats.
- Vennootschappen en cooperaties
Aandelenbezit ZEH N.V.
Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij N.V.

Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Middelburg
1 januari 2023
Doel en openbaar belang
ZEH is een houdstermaatschappij. De belangrijkste bezittingen van ZEH zijn het 70% aandelenbelang in EPZ (mede-eigenaar van de kerncentrale), het 50% aandelenbelang in de biomassacentrale in Moerdijk en het 50% aandelenbelang in een zonnepark in Willebroek, België. In de statuten staat dat de aandelen van ZEH in handen moeten blijven van publieke organen zoals provincies en gemeenten. Maar ZEH heeft inmiddels geen (wettelijke) publieke belangen of taken meer. Daarom willen de publieke aandeelhouders hun betrokkenheid bij commerciële energie-gerelateerde activiteiten beëindigen. Die activiteiten vormen ook een te groot financieel risico voor decentrale overheden.
Deelnemers
Aandeelhouder van ZEH N.V. zijn:
- Provincie Zeeland 50%
- Zeeuwse gemeenten 46,5% waarvan de gemeente Terneuzen 7,35%
- Provincie Noord-Brabant en Zuid-Holland 0,1%
- Gemeenten in Noord-Brabant en Zuid-Holland 3,4%
Bestuurlijk belang
Algemene Vergadering van Aandeelhouders
Wethouder drs. F.O. van Hulle
Ontwikkelingen
ZEH is in gesprek met het Rijk over bedrijfsduurverlenging én verkoop van de kerncentrale in Borssele.
Risico's
Het niveau van de elektriciteits- en gasprijzen blijft voorlopig een onzekere factor.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2024
€ 1.306.330
€ 621.586
€ 68.182
Financieel belang
De gemeente is aandeelhouder van PZEM/ZEH voor 7,35 %.
- Vennootschappen en cooperaties
Aandelenbezit GBE Aqua B.V.
Gemeenschappelijk Bezit Evides Aqua B.V.

Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Rotterdam
5 november 2021
Doel en openbaar belang
In 2021 heeft PZEM N.V. haar aandelen in waterbedrijf Evides verkocht aan GBE Aqua B.V. Waterbedrijf Evides heeft twee groepen van aandeelhouders: Gemeenschappelijk Bezit Evides (GBE) en Gemeenschappelijk Bezit Evides Aqua (GBE Aqua). Beide bezitten vijftig procent van de aandelen. Evides dient de volgende publieke belangen: veiligheid, leveringszekerheid en betaalbaarheid van drinkwater.
Deelnemers
Aandeelhouder in GBE Aqua zijn:
- Provincie Zeeland 50,051%
- Zeeuwse gemeenten 46,595% waarvan de gemeente Terneuzen 7,357%
- Gemeenten in Noord-Brabant en Zuid-Holland 3,354%
Bestuurlijk belang
Algemene Vergadering van Aandeelhouders
Wethouder drs. F.O. van Hulle
Ontwikkelingen
GBE en GBE Aqua onderzoeken of de beide houdstermaatschappijen nog nodig zijn, nu de geldlening is afgelost.
Risico's
Er is geen sprake van ondernemingsrisico. GBE en GBE Aqua zijn aandeelhouders van waterbedrijf Evides NV.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2024
€ 313.081.059
€ 1.610.098
€ 31.242.466
Financieel belang
De gemeente Terneuzen heeft een kapitaalbelang van 7,357% in GBE Aqua B.V.
- Vennootschappen en cooperaties
Economische Impuls Zeeland N.V.
N.V. Economische Impuls Zeeland

Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Vlissingen
2 juli 2007
Doel en openbaar belang
Doel
De vennootschap heeft tot doel ondernemers te helpen met innoveren, investeren en internationaliseren. Het streven is gericht op een duurzame ontwikkeling van Zeeuwse bedrijven en de regionale economie.Openbaar belang
Impuls Zeeland is onze partner bij het ontwikkelen en stimuleren van de Zeeuwse economie. Impuls Zeeland helpt ondernemers bij het uitwerken van ideeën en de daadwerkelijke uitvoering van projecten. Impuls Zeeland ondersteunt ook bij de planontwikkeling.Deelnemers
Aandeelhouder in N.V. Economische Impuls Zeeland zijn:
- Provincie Zeeland 66%
- Zeeuwse gemeenten samen 17% waarvan gemeente Terneuzen 2,47%
- Ministerie van Economische Zaken 17%
Bestuurlijk belang
Algemene Vergadering van Aandeelhouders
Wethouder J. Vervaet
Ontwikkelingen
De herschikking van de aandelen van de SER Zeeland moet worden afgerond. Het Rijk treedt mogelijk dit jaar toe als aandeelhouder.
Risico's
Er zijn geen bijzonderheden.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2024
€ 10.909.000
€ 2.107.000
€ -/- 645.928
Financieel belang
De gemeente Terneuzen heeft een kapitaalbelang van 2,47% in Economische Impuls Zeeland N.V.
- Vennootschappen en cooperaties
Stedin Holding NV
Stedin Holding NV

Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Rotterdam
1 januari 2023
Doel en openbaar belang
Stedin Groep bestaat uit verschillende bedrijfsonderdelen: netbeheerder Stedin, NetVerder en DNWG. Ze zorgen ervoor dat bedrijven en huishoudens kunnen beschikken over energie om te leven, werken en ondernemen. Stedin is netbeheerder in het grootste deel van Zuid-Holland en in de provincies Utrecht en Zeeland. Stedin Groep verduurzaamt het energiesysteem en vergroot het energienetwerk.
Deelnemers
61 Nederlandse gemeenten, twee provincies en de Staat der Nederlanden. De provincie Zeeland is mede namens de Zeeuwse gemeenten lid van de aandeelhouderscommissie (AHC).
Bestuurlijk belang
Algemene Vergadering van Aandeelhouders
Wethouder drs. F.O. van Hulle
Ontwikkelingen
Stedin moet flinke investeringen doen. Er moet een oplossing komen voor netcongestie.
Risico's
Stedin is een door de Autoriteit Consument & Markt gereguleerd bedrijf. De financiële risico’s zijn hierdoor lager dan bij een commerciële onderneming.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2024
€ 3.370.000.000
€ 5.704.000.000
€ 158.000.000
Financieel belang
Het belang van Terneuzen is 0,02%. Het gaat om 959 aandelen, kapitaalinleg van € 750.000.
- Vennootschappen en cooperaties
North Sea Port SE
North Sea Port SE

Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Sas van Gent
1 januari 2018
Doel en openbaar belang
De doelstelling is het exploiteren van het havenbedrijf. En het versterken van de internationale positie van de Zeeuwse havens en industrie op de korte en lange termijn.
De gemeente Terneuzen streeft via aandeelhouderschap in North Sea Port SE naar:- het borgen van nautisch beheer en toegankelijkheid van de Zeeuwse havens
- het stimuleren van economische ontwikkeling, bedrijvigheid en werkgelegenheid in Zeeland
- het leveren van een bijdrage aan duurzame gebiedsontwikkeling en klimaatadaptatie
Deelnemers
De gemeente Terneuzen is voor 8,33% aandeelhouder van North Sea Port SE.
Overige aandeelhouders zijn :- Provincie Zeeland: 25%
- Gemeente Borsele: 8,33%
- Gemeente Vlissingen: 8,33%
- Stad Gent: 48,52%
- Gemeente Evergem: 0,03%
- Gemeente Zelzate: 0,005%
- Provincie Oost-Vlaanderen: 1,445%
Bestuurlijk belang
Algemene Vergadering van Aandeelhouders
Burgemeester H.J.A. van Merrienboer
Ontwikkelingen
North Sea Port stelde voor de komende jaren het Strategisch Plan 2030 op.
Risico's
Verslechtering van de economie. De Nederlandse aandeelhouders staan garant voor de leningen en derivaten van North Sea Port en WarmCo.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2024
€ 676.679.000
€ 305.634.000
€ 37.625.000
Financieel belang
Het belang is niet weer te geven in een bedrag.
Overige verbonden partijen
- Overige verbonden partijen
Benelux Groepering Territoriale Samenwerking (BGTS) aan-z
Benelux Groepering Territoriale Samenwerking (BGTS) aan-z

Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Axel
1 januari 2007
Doel en openbaar belang
aan-z heeft tot doel inwoners van het werkgebied (Terneuzen, Assenede, Wachtebeke, Kaprijke, Sint-Laureins) te ondersteunen bij het zelfstandig leven en participeren in de samenleving. aan-z doet dit door het versterken van sociale netwerken en de leefbaarheid in buurten en wijken. Verder biedt aan-z de inwoners professionele, kortdurende ondersteuning. De ondersteuning gaat uit van de kracht en mogelijkheden van de inwoners, met erkenning van kwetsbaarheden en met respect voor hun ervaringsdeskundigheid. aan-z richt zich daarbij in de eerste plaats op kwetsbare burgers. Verder voert aan-z de toegang uit tot de individuele voorzieningen van de Jeugdwet en de Wmo.
Deelnemers
De gemeente Terneuzen en de Belgische gemeenten Assenede, Kaprijke en St. Laureins.
Bestuurlijk belang
Algemeen Bestuur
Plaatsvervangend lid
Dagelijks bestuur
Wethouder L. van de Voorde (voorzitter)
Wethouder S.G.P. SuijWethouder L. van de Voorde (voorzitter)
Ontwikkelingen
We werken aan de implementatie van een Stevig Lokaal Team (SLT) vanwege het bereiken van de doelstellingen van de Hervormingsagenda (HA). Het bereik van het SLT groeit uit naar de doelgroep 1-100, waardoor integraliteit noodzakelijk is. Daarnaast breiden we het aanbod van voorliggende voorzieningen uit.
Risico's
Ondanks de inzet van beheersmaatregelen bestaat het risico dat de personele inzet blijft toenemen door een stijgend aantal aanvragen in jeugd, maatschappelijk werk en Wmo. Het versterken van het voorliggend veld vraagt ook om personele inzet. Denk hierbij aan onze betrokkenheid bij Kerngezond.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2024
€ 130.133
€ 1.391.674
€ 0
Financieel belang
Begroting 2026
€ 8.199.326
- Overige verbonden partijen
Benelux Groepering Territoriale Samenwerking (BGTS) North Sea Port District
Benelux Groepering Territoriale Samenwerking (BGTS) North Sea Port District

Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Gent
21 maart 2022
Doel en openbaar belang
De BGTS North Sea Port District heeft tot doel de grensoverschrijdende samenwerking in het North Sea Port District te bevorderen en tot uitvoering te brengen. Ook behartigt de BGTS de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers. Dit in het belang en ten dienste van de inwoners.
Deelnemers
- Gemeente Terneuzen
- Gemeente Borsele
- Gemeente Vlissingen
- Provincie Zeeland
- Stad Gent (België)
- Gemeente Evergem (België)
- Gemeente Zelzate (België)
- Provincie Oost-Vlaanderen (België)
Bestuurlijk belang
Algemeen Bestuur
Plaatsvervangend lid
Dagelijks bestuur
Burgemeester H.J.A. van Merrienboer
Wethouder drs. F.O. van Hulle
Wethouder J. VervaetBurgemeester H.J.A. van Merrienboer
Wethouder J. VervaetOntwikkelingen
We werken op basis van een strategische nota en een uitvoeringsagenda waarbij ook de betrokkenheid van de Rijksoverheid en de Vlaamse overheid is geborgd.
Risico's
Er zijn geen risico’s.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2024
Financieel belang
Begroting 2026