Onroerende-zaakbelasting (OZB)
De onroerende-zaakbelastingen (OZB) vormen de belangrijkste lokale heffing van de gemeente. Het karakter van deze heffing is dat het een algemene belasting is. De opbrengsten zijn een algemeen dekkingsmiddel voor uitgaven.
Wij heffen OZB van eigenaren van woningen, eigenaren van niet-woningen en gebruikers van niet-woningen. Het tarief van de onroerende-zaakbelastingen is een percentage van de vastgestelde WOZ-waarde van de aangeslagen objecten. Voor de WOZ-waarde 2025 geldt als waardepeildatum 1 januari 2025. De OZB tarieven verhogen we in 2026 met 2,7%.
Van Sabewa Zeeland ontvingen wij een prognose van de waardeontwikkeling voor 2026 van de woningen en niet-woningen. Het percentage van de waardeontwikkeling corrigeren we op het tarief. Doordat de geprognosticeerde waardeontwikkeling van de woningen (5,5%) hoger is dan de indexatie van 2,7%, daalt het tarief in 2026 ten opzichte van 2025. Het tarief voor eigenaren en gebruikers van niet-woningen stijgt in 2026. Dit is het gevolg van de geprognosticeerde waardestijging (1,21%) van de WOZ-waarden van de niet-woningen en de indexatie van het tarief met 2,7%.
Rekeninghoudend met het bovenstaande bedragen de tarieven als volgt:
Tarief per belastingsoort | Grondslag | 2025 | 2026 |
|---|---|---|---|
Woningen eigenaar | WOZ-waarde | 0,1242% | 0,1209% |
Niet-woningen eigenaar | WOZ-waarde | 0,3399% | 0,3449% |
Niet-woningen gebruiker | WOZ-waarde | 0,2728% | 0,2768% |
| Werkelijke opbrengst 2024 | Geraamde opbrengst 2025* | Geraamde opbrengst 2026 |
|---|---|---|---|
Onroerende-zaakbelastingen | € 22.080 | € 22.536 | € 23.160 |
* Dit zijn de geraamde opbrengsten van 2025 (na wijzigingen).
Reinigingsheffingen
De reinigingsheffingen betreffen twee heffingen: 1) de afvalstoffenheffing en 2) reinigingsrechten.
Afvalstoffenheffing
De afvalstoffenheffing vloeit voort uit de wettelijke taak van de gemeente om tenminste eenmaal per week de huishoudelijke afvalstoffen in te zamelen.
Bij het opstellen van de begroting 2026 blijkt dat met een tariefsverhoging van 2,7% de opbrengsten niet alle kosten dekken. Om in 2026 100% kostendekkendheid te bereiken verhogen we de tarieven met 4,4% extra. De stijging bedraagt hierdoor in 2026 7,1%.
De kosten dalen in 2026 door een bedrag van € 250.000 aan onderuitputting kapitaallasten toe te rekenen. Wij verwachten dat wij door onvoorziene omstandigheden mogelijk niet alle investeringen kunnen uitvoeren, waardoor de werkelijke kosten lager zullen zijn dan geraamd.
De tarieven voor de afvalstoffenheffing bedragen in 2026 voor een:
- eenpersoonshuishouden: € 395,30 per jaar;
- meerpersoonshuishouden: € 462,30 per jaar.
Tarief per belastingsoort | Grondslag | 2025 | 2026 |
|---|---|---|---|
Gebruiker | Eenpersoons-huishouden | € 369,10 | € 395,30 |
Meerpersoons-huishouden | € 431,70 | € 462,30 |
| Werkelijke opbrengst 2024 | Geraamde opbrengst 2025* | Geraamde opbrengst 2026 |
|---|---|---|---|
Afvalstoffenheffing | € 10.036 | € 10.843 | € 11.831 |
* Dit zijn de geraamde opbrengsten van 2025 (na wijzigingen).
Reinigingsrechten
Bij de heffing van reinigingsrechten is sprake van een individueel aanwijsbare afnemer aan wie de gemeente een individuele tegenprestatie heeft geleverd. Het tarief verhogen wij met 2,7%. De werkelijke opbrengsten waren afgelopen jaren nihil. Wij nemen daarom geen raming op in de begroting.
Rioolheffing
Wij heffen rioolheffing van eigenaren over de waarde in het economisch verkeer van hun perceel (WOZ-waarde). Voor de WOZ-waarde 2026 geldt als waardepeildatum 1 januari 2025. Van Sabewa Zeeland ontvingen wij een prognose van de waardeontwikkeling voor 2026 van de objecten die voor de rioolheffing aangeslagen worden. Het percentage van de waardeontwikkeling van 5,11% corrigeren we op het tarief.
Bij het opstellen van de begroting 2026 blijkt dat met een tariefsverhoging van 2,7% de opbrengsten niet alle kosten dekken. In 2026 verhogen we het tarief van de rioolheffing met 6,8% extra. De stijging bedraagt hierdoor in 2026 9,5%. Ondanks deze verhoging blijkt uit de begroting 2026 dat de opbrengsten nog niet alle kosten dekken. Het dekkingspercentage bedraagt 92%. We streven ernaar om uiteindelijk 100% kostendekkendheid te bereiken en willen dit gefaseerd realiseren.
De verwachte kosten voor het uitvoeren van onze water- en rioolbeheertaken verlagen wij in 2026 door een bedrag van € 500.000 aan onderuitputting kapitaallasten toe te rekenen. Wij verwachten dat door onvoorziene omstandigheden wij mogelijk niet alle investeringen kunnen uitvoeren, waardoor de werkelijke kosten lager zullen zijn dan geraamd.
Rekening houdend met het bovenstaande bedraagt het tarief voor de rioolheffing in 2026 0,0905%.
Tarief per belastingsoort | Grondslag | 2025 | 2026 |
|---|---|---|---|
Eigenaar woning en niet-woningen | WOZ-waarde | 0,0868% | 0,0905% |
| Werkelijke opbrengst 2024 | Geraamde opbrengst 2025* | Geraamde opbrengst 2026 |
|---|---|---|---|
Rioolheffing | € 6.424 | € 6.971 | € 7.652 |
* Dit zijn de geraamde opbrengsten van 2025 (na wijzigingen).
Forensenbelasting
Forensenbelasting heffen wij van natuurlijke personen die op meer dan 90 dagen van het jaar, voor zich of voor hun gezin een gemeubileerde tweede woning beschikbaar houden. De forensenbelasting dient ertoe om mensen die relatief veel in de gemeente verblijven, maar geen ingezetene zijn van de gemeente, mee te laten betalen aan onze voorzieningen. Het doel is niet om kosten voor deze voorzieningen te verhalen, maar juist om een bijdrage te vragen aan het algemene voorzieningenniveau van de gemeente . Om deze reden heffen wij forensenbelasting. De opbrengsten van de forensenbelasting vormen een algemeen dekkingsmiddel voor uitgaven.
Het tarief van de forensenbelasting verhogen wij met 2,7%. Per 1 januari 2026 bedraagt het tarief voor de forensenbelasting 0,9019% van de WOZ-waarde van de aangeslagen objecten. Bij de tariefbepaling is rekening gehouden met de gemiddelde waardestijging van 5,5% voor woningen.
Tarief per belastingsoort | Grondslag | 2025 | 2026 |
|---|---|---|---|
Eigenaar woning | WOZ-waarde | 0,9265% | 0,9019% |
| Werkelijke opbrengst 2024 | Geraamde opbrengst 2025* | Geraamde opbrengst 2026 |
|---|---|---|---|
Forensenbelasting | € 341 | € 284 | € 292 |
* Dit zijn de geraamde opbrengsten van 2025 (na wijzigingen).
Toeristenbelasting
Wij heffen toeristenbelasting van degene die gelegenheid biedt tot verblijf (de ondernemer). Het is uiteindelijk de gast van buiten de gemeente die de belasting betaalt. De ondernemer mag de belasting namelijk doorberekenen aan zijn gast. Wanneer deze niet-inwoners voor kortere tijd in de gemeente verblijven, profiteren zij van de gemeentelijke voorzieningen. De toeristenbelasting zien wij daarom als een tegemoetkoming in de kosten van de gemeentelijke huishouding. Voor het heffen van toeristenbelasting stellen we aan de overnachting geen eisen van toeristische of recreatieve aard. Dit betekent dat ook een betaald verblijf met overnachting zonder toeristische of recreatieve aanleiding tot belastingplicht leidt.
Wij verhogen het tarief met 2,7%. Met ingang van 1 januari 2026 bedraagt het tarief € 1,89 per overnachting. De opbrengsten van de toeristenbelasting zijn een algemeen dekkingsmiddel voor uitgaven.
Tarief per belastingsoort | Grondslag | 2025 | 2026 |
|---|---|---|---|
Bezoeker | Per overnachting | € 1,84 | € 1,89 |
| Werkelijke opbrengst 2024 | Geraamde opbrengst 2025* | Geraamde opbrengst 2026 |
|---|---|---|---|
Toeristenbelasting | € 575 | € 481 | € 544 |
* Dit zijn de geraamde opbrengsten van 2025 (na wijzigingen).
Hondenbelasting
Wie binnen de gemeente houder is van één of meer honden betaalt hondenbelasting. De opbrengsten van de hondenbelasting zijn een algemeen dekkingsmiddel voor uitgaven. De tarieven verhogen wij per 1 januari 2026 met 2,7%. Het tarief voor een eerste hond bedraagt € 86,00. Het tarief voor een tweede hond en volgende is € 193,00. Het kenneltarief bedraagt € 345,00 per kennel.
Tarief per belastingsoort | Grondslag | 2025 | 2026 |
|---|---|---|---|
1e hond | Per hond | € 84,00 | € 86,00 |
2e hond en volgende | Per hond | € 188,00 | € 193,00 |
Kennel | Per kennel | € 336,00 | € 345,00 |
| Werkelijke opbrengst 2024 | Geraamde opbrengst 2025* | Geraamde opbrengst 2026 |
|---|---|---|---|
Hondenbelasting | € 359 | € 354 | € 367 |
* Dit zijn de geraamde opbrengsten van 2025 (na wijzigingen).
Bedrijveninvesteringszone (BIZ)
De bedrijveninvesteringszone (BIZ) is een heffing voor en door ondernemers. In het centrum van Terneuzen bestaat al jaren een BIZ. Aan ondernemers vragen we elk jaar een financiële bijdrage voor de BIZ. Deze BIZ-bijdrage is een bestemmingsbelasting. De gemeente betaalt de belastingopbrengsten 1 op 1 uit aan de beheerder van de BIZ-gelden in de vorm van een subsidie. De Stichting Bizzy besteedt de BIZ-subsidie aan specifieke activiteiten. Zo investeren ondernemers in een veilige en aantrekkelijke omgeving.
| Werkelijke opbrengst 2024 | Geraamde opbrengst 2025* | Geraamde opbrengst 2026 |
|---|---|---|---|
Bedrijveninvesteringszone | € 103 | € 100 | € 100 |
* Dit zijn de geraamde opbrengsten van 2025 (na wijzigingen).
Kwijtschelding
Wij verlenen onder bepaalde voorwaarden kwijtschelding voor de afvalstoffenheffing. Kwijtschelding van afvalstoffenheffing is niet mogelijk voor:
- gebruikers van niet-permanente bewoonde woningen;
- voor het inzamelen van grove huishoudelijke afvalstoffen;
- het extra ledigen van een container;
- inzamelen van snoeiafval.
Sabewa Zeeland voert het kwijtscheldingsbeleid uit. Zij beoordeelt het verzoek tot kwijtschelding en bekijkt hierbij het vermogen, het inkomen en de uitgaven van de aanvrager aan de daarvoor gestelde norm. De kwijtschelding geldt alleen voor inwoners met een inkomen van minder dan 100% van de bijstandsnorm.
Parkeren
Voor het parkeren en daarvoor benodigde zaken heffen wij een parkeerheffing. De totale opbrengst parkeren bestaat uit de parkeerbelastingen (straatparkeren) en de parkeergelden die wij op privaatrechtelijke basis innen (parkeergarages).
Ons parkeerbeleid is acceptabele tarieven voor bewoners, bezoekers en werkgevers/werknemers. Daarnaast stimuleren wij parkeren in de parkeergarages. Wij wijzigen de basistarieven voor het straatparkeren en de parkeergarages in 2026 niet. Het tarief voor straatparkeren bedraagt € 1,60 per uur. Het tarief voor de parkeergarages € 1,40 per uur. De tarieven voor de parkeervergunningen voor het straatparkeren en de parkeergarages indexeren wij met 2,7%.
Tarief per belastingsoort | Grondslag | 2025 | 2026 |
|---|---|---|---|
Parkeren ondergronds | Per uur | € 1,40 | € 1,40 |
Parkeren bovengronds | Per uur | € 1,60 | € 1,60 |
| Werkelijke opbrengst 2024 | Geraamde opbrengst 2025* | Geraamde opbrengst 2026 |
|---|---|---|---|
Parkeerbelasting/-heffing | € 784 | € 1.135 | € 798 |
* Dit zijn de geraamde opbrengsten van 2025 (na wijzigingen).
Markt- en standplaatsgelden
Voor de standplaatsen op de diverse markten in onze kernen heffen wij marktgelden. Standplaatsgeld brengen wij in rekening voor de losse standplaatsen in de gemeente. De tarieven van de markt- en standplaatsgelden verhogen wij met 2,7%
| Werkelijke opbrengst 2024 | Geraamde opbrengst 2025* | Geraamde opbrengst 2026 |
|---|---|---|---|
Markt- en standplaatsgelden | € 28 | € 52 | € 38 |
* Dit zijn de geraamde opbrengsten van 2025 (na wijzigingen).
Lijkbezorgingsrechten
Lijkbezorgingsrechten brengen wij in rekening voor de dekking van de kosten van de gemeentelijke begraafplaatsen. Wij hanteren het uitgangspunt van 100% kostendekkendheid.
De kosten binnen de exploitatie van de begraafplaatsen dekken niet alle kosten. Voor het verschil maken wij gebruik van de voorziening begraafrechten. Deze voorziening is onder andere bedoeld om schommelingen in tarieven te voorkomen/beperken. Wij laten circa € 178.000 uit deze voorziening vrij vallen om op 100% kostendekking uit te komen. Zonder de mutatie aan de voorziening, zouden wij de tarieven moeten verhogen om op 100% dekking uit te komen. Het tarief voor de latere ruiming van het graf indexeren we met 2,7%. De overige tarieven van de lijkbezorgingsrechten blijven in 2026 gelijk aan het jaar 2025.
| Werkelijke opbrengst 2024 | Geraamde opbrengst 2025* | Geraamde opbrengst 2026 |
|---|---|---|---|
Lijkbezorgingsrechten | € 807 | € 595 | € 595 |
* Dit zijn de geraamde opbrengsten van 2025 (na wijzigingen).
Bedrijfsafval
Naast het inzamelen van huishoudelijk afval, halen wij ook bedrijfsafval op. Het inzamelen van bedrijfsafval is een economische activiteit waarbij wij in concurrentie treden met andere afvalinzamelbedrijven. De kosten van inzameling brengen we op privaatrechtelijke wijze in rekening. Wij rekenen marktconforme tarieven. Dit om beter op de marktsituatie te kunnen reageren en een flexibelere bedrijfsvoering mogelijk te maken.
| Werkelijke opbrengst 2024 | Geraamde opbrengst 2025* | Geraamde opbrengst 2026 |
|---|---|---|---|
Bedrijfsafval | € 484 | € 529 | € 529 |
* Dit zijn de geraamde opbrengsten van 2025 (na wijzigingen).
Leges
Wij brengen voor verschillende diensten en producten leges in rekening. Bijvoorbeeld het aanvragen van een paspoort, rijbewijs of een omgevingsvergunning. Bij leges is sprake van een individueel aanwijsbare afnemer aan wie de gemeente een individuele tegenprestatie heeft geleverd. De tarieven van de Legesverordening 2025 verhogen wij per 1 januari 2026 met 2,7%. Uitzondering op deze tariefsverhoging vormen de leges die aan wettelijke maxima gebonden zijn, zoals bijvoorbeeld reisdocumenten en rijbewijzen.
In de raadsvergadering van 5 juli 2022 heeft de gemeenteraad het principebesluit genomen voor kostendekkende tarieven voor de leges van de omgevingsvergunningen met behoud van kruissubsidiëring. De geraamde kosten baseren wij op verschillende factoren, waaronder het aantal verwachte aantallen voor omgevingsvergunningen en de bijbehorende tijdsbesteding.
| Werkelijke opbrengst 2024 | Geraamde opbrengst 2025* | Geraamde opbrengst 2026 |
|---|---|---|---|
Leges | € 3.225 | € 3.616 | € 3.629 |
* Dit zijn de geraamde opbrengsten van 2025 (na wijzigingen).
